קום והתהלך בארץ

קום והתהלך בארץ

"קום והתהלך בארץ בתרמיל ובמקל. וודאי תפגוש בדרך שוב את ארץ ישראל." כתב יהורם טהרלב, בשירו העוסק בערכו של הטיול בארץ ישראל ומנסה לעודד את הישראלי להכיר את הארץ  ברגליים. חוגי הסיירות הם ארגוני נוער ישראלי הפועלים להיכרות עם נופי הארץ באמצעות טיולים רגליים. הם מיועדים לחניכים מכיתה ה' עד י"ב ולציידם פועלים "חוגי טבע" לילדים צעירים יותר, גם על ידי גופים אחרים. החניכים בחוגים רוכשים מיומנות בהדלקת אש ובבישול מזון בשטח באופן עצמאי, בניווט ובשלל כישורי שדה אחרים. הדברים נלמדים באופן פעיל ובלתי אמצעי תוך כדי התנסות אישית וקבוצתית בחיק הטבע.

 

חוגי סיירות הוקמו לפני  למעלה מ-30 שנה, כהנצחה לזכרו של אורי מימון ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים. תחילה כגוף עצמאי, לאחר מכן במסגרת החברה להגנת הטבע – וכיום כעמותה רשומה בתמיכת הקרן הקיימת לישראל. אורי היה משוגע לטיולים, הוא קם והתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה ואהבת הארץ שלו נקנתה במסעות וטיולים אין ספור. בפעילות השבועית בחוגי הסיירות, מועברים תכנים הקשורים לטיפוח אהבת הסיירות, אהבת הארץ שמירה על איכות הסביבה ומנהיגות. בנוסף, יוצאים החניכים לטיולים חודשיים בני יום וחצי ולמחנות בני 3-5 ימים בחופשות הארוכות מבית הספר. ביציאה לטבע לומדים החניכים הישרדות בתנאי שדה. דרך התמודדות עם אתגרים כמו יכולת התמצאות, התגברות על מכשולים, עבודת צוות והכרה במגבלות. זוהי הזדמנות נפלאה עבורם לפתח מיומנויות מנהיגות, הובלה, אחריות, אכפתיות, יוזמה ועצמאות.

 

בחוגי טבע לילדים הצעירים יותר מגיל הגן ועד כיתה ה', שמים דגש על היכרות עם הסביבה הקרובה לבית. על מתן חופש מרבי לחקירת החי והצומח בסביבה הטבעית שלהם, התמודדות עם שאלות בדבר חיים בני קיימא והממשק בין פיתוח העיר והטבע. דגש מיוחד ניתן לנושא המיחזור. במפגשים אלה קום והתהלך בארץ מקבל משמעות עמוקה ורחבה יותר. טביעת כפות הרגלים באדמה משמעותה גם טביעת רגל אקולוגית- האיזון בין הפסולת שמיצר האדם הפוגעת במשאבי כדור הארץ, לבין ההתחדשות של משאבי כדור הארץ המבטיחים את קיום האדם ואיכות חיים טובה ובריאה.

 

המציאות מלמדת שרוב הילדים שעברו את מסלול חוגי הטבע מביעים עניין וממשיכים במסגרת חוגי הסיירות. החניכים הבוגרים בחוגים אלה מובילים עשייה חברתית וסביבתית.

בטיולים ובמחנות מועברים תכנים שמטרתם הכרות עם אזור הטיול בנושאים שונים: גיאולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה, אקולוגיה וההיסטוריה של האזור תוך מתן דגש על ערכי הציונות ושכנות טובה עם כלל תושבי האזור. בנוסף, נלמדים נושאים הקשורים לסיירות, ניווט והתמצאות בשטח, שדאות והישרדות. כאן מועצמת מאוד ההתמודדות האישית והקבוצתית נבנית הלכידות, האחריות והבגרות של החניכים כלפי החברה וגם כלפי נכסי הטבע ההולכים ומתכלים. קום והתהלך בארץ זוהי הקריאה והמשימה אותה מובילים חניכי ובוגרי חוגי הסיירות והטבע.

 


Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: