לשחק בחול

לשחק בחול

 

כבר לפני כ- 5,500 שנה גילו המצרים הקדמונים כי תערובת של חול צורני ואפר המכיל נתר  מייצרים בטמפרטורה גבוהה, חומר חדש – זכוכית. בעבר הרחוק הגיעה הזכוכית רק לבתי האצולה וכיום היא זמינה לשימוש ביתי ותעשייתי. במאה ה־12 נוצרו הוויטראז'ים הראשונים במערב אירופה ועבודה בזכוכית כבר לא הייתה דומה לשום משחק בחול. היא הייתה לאמנות מובילה בעיצוב מבנים ובעלת השפעה בתרבות ובסמלי דת.  הוויטראז' הוא חיבור זכוכיות צבעוניות בטכניקות שונות לכדי מוצר שלם וצבעוני. ישנו וויטראז' דו ממדי המשמש לעיטור חלונות ודלתות ולחיפוי קירות ומחיצות. מהוויטראז' התלת ממדי יוצרים אגרטלים, אהילים וכלי נוי שונים.

 

פעילות וויטראז' לילדים בגילאי גן חובה 4 – 6 מתבצעת באמצעות נייר צלופן, נייר פרגמנט, פיסות נייר משי, דבק נייר שקוף ומספריים. כמו משחק בחול בו בונים הילדים ארמונות  וממחיזים לעצמם עולם דימויים שלם, כך הילדים בחוג. הם יוצרים עולם שלם של סיפורים בנושאים שונים. למרות שחומר הגלם בגיל זה עדיין אינו זכוכית הטכניקה דומה וההבנה  שבאמצעות וויטראז' אפשר לספר ולצייר סיפור מאפשרת לילדים להביע את רגשותיהם מסיפור מוכר. לכן, ניתן לראות כי רוב הילדים בגיל הזה משתמשים בתכנים מסיפורים מוכרים להם בביצוע עבודת הוויטראז' .

 

מזמן הוויטראז' כבר לא משחק בחול. מוזיאונים ברחבי העולם מציגים תערוכות של ויטראז'ים וישנם גם אספנים פרטיים המחזיקים ברשותם אוספים יקיר ערך. אספנים מעדיפים פעמים רבות להימנע מלרכוש חלונות ויטראז' בשל גודלם אך קיים ביקוש רב ביותר בשוק האמנות למנורות ויטראז' ולחפצים קטנים. המחירים עשויים לנוע בין עשרות אלפי דולרים ועד למיליוני דולרים. מנורת וויטראז' של טיפאני לדוגמה, שערכה הכספי בשנות ה-40 של המאה הקודמת היה מזערי, כיום ניתן לקבל עבורה בין מיליון לשני מיליון דולר. כך שילדים המשתתפים בחוג וויטראז' נחשפים לשוק אמנות אטרקטיבי ומרתק. ילדים שהתחום יתחבב עליהם יכולים להגיע לירושלים לשלושה אתרים בהם נמצאות יצירות הוויטראז' מבין החשובות באמנות הוויטראז' בעולם. הספרייה הלאומית בה נמצאים חלונות ארדון "והיה באחרית הימים". וויטראז' שהוא בין הגדולים ביותר בעולם. חלונות שאגאל נמצאים בבית הכנסת שבבית החולים הדסה עין כרם. אלו  שנים עשר חלונות שבהם צייר שאגאל את שנים עשר שבטי ישראל. באולם קבלת הפנים שבבית נשיא המדינה, נמצאים שלושה ויטראז'ים בגובה ששה מטרים שצוירו על ידי ראובן רובין. הם המתארים את מאבק יעקב והמלאך, את דוד המלך פורץ את חומות ירושלים ואת אליהו הנביא עולה במרכבת אש לשמים.


חוג וויטראז' מאפשר לילדכם להפעיל את הדמיון. לספר סיפור באמצעים ויזואליים ובטכניקות ייחודיות בחוג הילדים ילמדו להכיר את כל סוגי המכשור והציוד לוויטראז' . לחתוך זכוכית בקווים ישרים ועגולים. להלחים ועוד. הילדים יצאו עם מוצר מוגמר כמו תכשיט, מראה או אהיל. ילמדו כללי זהירות בעבודה עם זכוכית ועופרת. כלים חדים וחמים. חוג וויטראז' לילדים,זה כבר לא מחשק בחול זו אמנות של גדולים.


Notice: Undefined variable: sorting in /var/www/vhosts/hoogim.co.il/httpdocs/classes/article.php on line 17

מידע נוסף: